Nye regler for ladestasjoner i NEK400:2022
1. juli 2022 trådde de nye reglene i NEK400:2022 i kraft. Regelverket introduserte to viktige endringer for ladestasjoner for elbil. Er du oppdatert?
Endringene er både viktige og riktige, men krever samtidig at du som er elektriker tilpasser arbeidsmetodene dine noe.
— Vi har merket oss at mange håndverkere ikke er kjent med endringene som er innført. Det er veldig dumt – særlig når det finnes enkle og kostnadseffektive løsninger for begge endringene, innleder Tommy Ngo, e-mobilityansvarlig i Micro Matic.
Se produkt: MicroCheck® Ladestasjonstester
Dette er endringene som omhandler ladestasjoner for elbil i NEK400:2022
Det kom to store endringer i NEK400:2022 for ladestasjoner for elbil.
- Stikkontakt (schuko) og industrikontakt (CEE) kan ikke lenger være den permanente ladeløsningen. Det kreves nå vegghengt lader (Mode 3) med spesialtilpasset Type-2-kontakt.
- Installasjon av ladestasjon må dokumenteres med sluttrapport og samsvarserklæring.
Endringene i NEK400:2022 gjelder kun for nye installasjoner og har ikke tilbakevirkende kraft. Dersom du gjør endringer på eksisterende ladepunkt, skal det monteres ladestasjon og installasjonen må dokumenteres.
Du kan lese mer om endringene for ladestasjoner i NEK400:2022-2-722.
Schuko- eller industrikontakt kan ikke være permanent løsning
Det har lenge vært tillatt – og vanlig – å lade elbilen via schuko- eller industrikontakt (CEE). Nå fjernes denne muligheten som fast løsning.
— Vi ser at bilparken i Norge i stadig større grad domineres av elbiler. Både privatpersoner og bedrifter velger nå elektriske biler – som må lades. Det er svært gledelig, men betyr også at veldig mange biler nå lades hjemme og på arbeid. Har vi infrastruktur som er tilpasset dette, spør Tommy retorisk.
Elbiler trekker store mengder strøm underveis i ladesyklusen, samtidig som elbilbatterier er svært brennbare når de først tar fyr. Sikkerheten må derfor være på topp, slik at ingen ting går galt.
— At ladding nå skal gjøres med ladestasjon dimensjonert for de store mengdene strøm som brukes under ladding – ikke i kontakten du lader mobiltelefonen med – mener vi er en viktig og riktig endring. Endringen gjør det mye tryggere å lade elbiler, sier Tommy, som legger til at det fremdeles tillatt å nødlade elbilen i vanlige stikkontakter.
Sluttrapport for ladestasjon
Har du installert ladestasjon for elbil skal denne nå testes og dokumenteres med sluttrapport. Testen kan i teorien gjøres med voltmeter – men det er svært tidkrevende, sammenlignet med en ladestasjonstester.
— Vi anbefaler å bruke MicroCheck ladestasjonstester til kontroll og dokumentasjon. Plugg ladestasjonstesteren rett i ladeboksen og trykk deg gjennom dokumenteringsmalen i appen på mobilen din. Hele installasjonen og alle bilens ladefaser testes og dokumenteres automatisk, forklarer Tommy, som fortsetter:
— Når testen er gjennomført og rapporten fylt ut, sendes sluttrapport med ferdig dokumentasjon til både kontoret ditt og sluttbruker – enkelt og greit!
Dette er MicroCheck® Ladestasjonstester
Den appbaserte ladestasjonstesteren MicroCheck® er svært enkel å bruke og gjør det enkelt å utbedre eventuelle feil og mangler før du forlater lokasjon. Sjekk om det er spenning på de rette fasene, definer maksimal ladeeffekt og simulere bilens ladestatuser – og selvsagt dokumenter installasjonen.
Fem raske om MicroCheck® Ladestasjonstester
- Testinstrument for Mode 3 Type 2 ladestasjoner for elektriske kjøretøyer.
- Benyttes til funksjonstesting, feilsøking og dokumentering.
- Koble spenningstester eller funksjonstester til testledningskontaktene for å verifisere nøyaktige spenningsverdier eller beregne kortslutning.
- Enkelt brukergrensesnitt med tilhørende app (blåtann).
- Send ferdig dokumentasjon direkte på e-post fra appen.
MicroCheck® fungerer også som en sjekkliste for montør, hvor det enkelt hukes av i appen etter hvert som installasjonen kontrolleres.
Les mer: Tommy Trøan hos Kvål El-installasjon deler sine erfaringer med MicroCheck® Ladestasjonstester