Vår reise mot smartere grønne bygg
Stadig strengere miljøkrav fra både myndigheter og sluttbrukere gjør at vi som er fagfolk må tenke annerledes. Derfor har vi tatt tak i hele verdikjeden vår, med mål om å finne nye og bedre alternativer for en sirkulær fremtid.
Ambisjonen vår er enkel: Produkter fra Micro Matic skal være energieffektive og sirkulære, produseres av folk med skikkelig lønn og gode arbeidsvilkår og gi merverdi for både sluttkunde og installatør.
— Du som er proff skal kunne levere fra deg et Micro Matic-produkt med god samvittighet, fordi du vet hvor det kommer fra, hvordan det er produsert, hva slags emballasje som er brukt og hvordan det kan brukes om igjen en gang i fremtiden, forteller Torjus Mjelde Grimsrud, som har ledet arbeidet med bærekraftstrategien til Micro Matic Norge.
I utarbeidelsen av bærekraftstrategien vår stilte vi oss selv følgende spørsmål:
- Hvor kommer produktene våre fra, og hvilke krav stiller vi til leverandørene våre?
- Hva leverer vi, og hvordan blir produktene produsert og fraktet?
- Hva gjør vi internt, for å sikre en mest mulig bærekraftig arbeidsplass?
Etterlever kravene i åpenhetsloven
Bærekraftstrategien er en forpliktelse vi tar på alvor, sammen med våre leverandører. Strategien hjelper oss samtidig å etterleve kravene i åpenhetsloven (les redegjørelse).
Hva gjøres for å sikre innsikt i organisasjonen?
— Vi har forpliktet oss til å være åpne om både produkter og produksjon. Det gjør vi ved å pålegge alle leverandørene i verdikjeden vår å følge åpenhetsloven og prinsippene i våre Etiske Retningslinjer. Leverandørene må også følge opp dette hos sine underleverandører i inn- og utland, forteller Torjus, som fortsetter:
— Helt konkret, i dag stiller vi krav til funksjonalitet, produktkvalitet og teknisk levetid på produkter og komponenter som brukes i våre produkter. Det skal være svært få reklamasjoner og estimert levetid bør være minst ti år – gjerne lenger. Det vil snart komme en enda mer omfattende kravliste, som vi jobber med nå.
Hva med nye leverandører?
— For mulige nye produktleverandører og partnere har vi utarbeidet en kravliste, som må oppfylles for at vi skal vurdere å ta dem inn. Her er ESG-perspektiver tungt vektlagt.
Ansvarlige og etiske forretningsprinsipper
Våre etiske retningslinjer stiller krav til hele verdikjeden, fra underleverandør til ferdig produkt. Målet er at alle som opptrer på Micro Matic sine vegne, skal gjøre det basert på ansvarlige og etiske forretningsprinsipper.
Hvordan kontrolleres leverandørene?
— Vi har utviklet en sjekkliste; en slags spørreundersøkelse leverandørene våre må fylle ut. Her skriver de under på at både de og deres underleverandører følger kravene vi stiller til produksjon, materialbruk, transport, arbeidsetikk og anstendige arbeidsforhold, forklarer Torjus.
— Vi gjennomfører også en årlig leverandørundersøkelse og følger systematisk opp relevante bærekrafts-KPI-er, slik som anstendige arbeidsforhold, i kvartals- og strategimøter.
Vi ønsker å strekke oss så langt vi kan – også ut over det som er lovpålagt – og har derfor interne etiske retningslinjer som beskriver hva som forventes av ansatte i Micro Matic. I tillegg støtter vi opp om lokale sosiale tiltak, slik som Gateteam Oslo.
Likestilling på arbeidsplassen
Micro Matic jobber for likestilling på arbeidsplassen. Vi har som mål å være en arbeidsplass der det råder full likestilling mellom kvinner og menn, og har derfor kartlagt tilstanden i eget selskap:
«Bruk-og-kast»-mentaliteten er utdatert
Smart produktdesign, flere bruksområder for samme produkt og materialer med høy kvalitet er tre av grepene som skal sikre lang levetid og færrest mulig reklamasjoner på produktene våre.
På produktavdelingen møter vi Aleksander Ødegård, fagleder i Micro Matic, som forteller mer om hvordan vi arbeider med våre produkter for å gjøre dem mer sirkulære.
Hva er viktig for et Micro Matic-produkt?
— For å redusere mengden avfall og miljøpåvirkningen, holde klimagassutslippene nede og bruke så få felles ressurser som mulig, har vi lagt både tid og penger i å utvikle energieffektive produkter som varer i årevis. «Bruk-og-kast»-mentaliteten er for lengst utdatert, forteller Aleksander.
— Et helt konkret eksempel er at vi har fjernet rammen på alle Microtemp-termostater i andre farger enn standard hvit, fordi mange ønsker termostatene våre med en designramme. Vi kutter flere hundre kilo plastsøppel i året ved å ikke sende med termostatene en ramme som bare kastes.
Eskedesign helt uten plast
Det er ikke bare selve produktet som må være energieffektivt og sirkulært, dersom vi skal oppnå en sirkulær verdikjede.
Hva med emballasjen, Aleksander?
— Hele produktet, fra den minste mikrochipen til pappemballasjen produktet kommer i, teller i en sirkulær verdikjede. Derfor har vi redusert bruken av plast, minimerer emballasjevolumet og bruker som hovedregel FSC-sertifisert papp. Vi gjenbruker også veldig mye av emballasje vi får tilsendt, slik som esker og bobleplast, til å sende ut egne varer.
Faglederen trekker særlig frem det nye eskedesignet, som er helt uten plast.
— Tidligere hadde vi et plastvindu på eskene som lot proffen se produktet i esken. Nå er plastvinduet på en rekke produktesker byttet ut med et bilde av produktet, for å gjøre esken enklere å resirkulere; du slipper å splitte ut plastvinduet.
Hva skjer egentlig med emballasjen?
Micro Matic er med i Grønt Punkt Norge og RENAS, som sørger for at alt avfall resirkuleres og gjenvinnes på riktig måte.
Produseres i Skandinavia og Sentral-Europa
For å redusere transportbehovet og sikre etisk produksjon, produserer vi flest mulig produkter i Skandinavia eller Sentral-Europa. På lageret vårt møter vi Helene Tjørswaag, logistikkansvarlig i Micro Matic.
Hvorfor er produksjon i nærområdene så viktig for Micro Matic?
— Vi ønsker å redusere unødvendig transport, som er en stor og overflødig kilde til klimagassutslipp. Det gjør vi ved å ha produksjonen så nærme som mulig, blant annet i Danmark hvor termostatene våre produseres. Samtidig tilpasses emballasjen slik at vi får flest mulig produkter på hver leveranse, forklarer Helene, som fortsetter:
— Å frakte «tomrommet» i og imellom eskene er dårlig business for både klima og lommeboka. Ideelt sett vil vi også at forsendelsene kommer så sjelden som mulig og til planlagt tid. Da kan vi bruke mindre ressurser og redusere omkostninger knyttet til transport og økonomi.
Lastebil på biogass og papirløst lager
Når varene først ankommer lagrene våre, har vi tatt grep for å sikre at distribusjonen skjer med så lave utslipp som mulig.
Hvordan får dere produktene det siste stykket ut til kundene?
— Vi har kjøpt inn en biogasslastebil, som vi vil bruke til å frakte varer. Bilen kommer i andre kvartal i 2024. I tillegg jobbes det med et papirløst system på lageret, for å redusere papiravfall. Samtidig samarbeider vi godt med produsentene, som i stadig større grad kan levere varer med reduserte utslipp, forteller Helene.
Logistikksjefen kan også dele, at dersom det dukker opp defekte produkter, blir de svært sjelden sendt tilbake til leverandør.
— For å slippe å sende defekte produkter rundt omkring i verden, har vi samarbeidspartnere i nærområdet som gjennomfører testene og rapporterer inn avviket for oss.
Lavere energiforbruk og færre kjørte kilometer
Vårt største bidrag til en mer bærekraftig fremtid, er produkter som reduserer klimafotavtrykket til sluttbrukerne. Men vi gjør også en rekke tiltak internt i bedriften, for å sikre at vi gjør vår del av den felles jobben.
Tilbake på kontoret i Asker, forteller Torjus om noen av tiltakene.
— Vi forsøker å redusere påvirkningen vår der vi kan, og har blant annet redusert det totale energiforbruket her i kontorlokalene våre de siste årene. Selv om vi er flere ansatte nå enn tidligere, bruker vi betraktelig mindre energi.
— At flere kjører elbil, kombinert med flere Teams-møter, har også redusert drivstofforbruket og kjørte kilometer når vi har kundemøter.
Miljøfyrtårn
Micro Matic er miljøfyrtårnsertifisert! Vi er stolte av at vi har oppnådd en resirkuleringsgrad på over 80 prosent!
Fagkunnskap om viktige temaer
En god måte å holde ressursbruken nede, er å sikre at løsningen blir riktig første gangen.
Øystein Væringsaasen er leder for markedsavdelingen i Micro Matic og forteller litt om arbeidet som gjøres med å dele informasjon og kunnskap med kundene våre.
Hvordan henger kunnskap og bærekraft sammen?
— Å velge en god og riktig løsning første gang, krever kunnskap. Vi vet også at håndverkere ofte er «vanedyr», og gjerne velger de kjente og kjære løsningene de alltid har gjort. Vi arbeider også i en bransje som utvikler seg raskt; kanskje er ikke den «gode og gamle» løsningen lenger den mest energieffektive?
Som Micro Matic-kunde får du blant annet tilgang til fagkunnskap fra MicroAkademiet, redaksjonelle artikler, korte produktvideoer på ett minutt og ett av bransjens beste tekniske kundesenter – for å nevne noe.
— I tillegg kan jeg nevne at Micro Matic har signert grønnvaskingsplakaten, og med det forpliktet oss til å kommunisere bærekraftsarbeidet vårt på en tydelig, sannferdig og etterrettelig måte, avslutter Øystein.